onsdag 9. mai 2012


Tiltrekkende markedsføring vs pushende markedsføring - Hva liker du best å bli assosiert med?





-Kunne tenke meg det.. Du er en kvinne akkurat som meg og vi liker ikke at de vi kjenner, ser oss som "pushete" av de produktene vi anbefaler.

Vi vil være godt likt, føle at vi bidrar med noe positivt til andre og at vi kan føle oss stolte av den jobben vi gjør.

Men har du noen gang følt at vennene dine ikke vil prate med deg eller at de er unnvikende? Da kanskje du har brent litt for mye for de produktene du markedsfører, til de nærmeste av dine venner. Hmm, kjenner meg igjen ja! " Been there - Done that"!

Og det er mulig at du har for få "venner", sånn at de har blir litt "utbrendte"..

De å være flink på å skape nye relasjoner er viktig. Ut og nettverke bland mennesker der det skjer.. Uten å prøve å selge noe, men bare for å bygge nye, gode relasjoner.

Og når du skal prate om hva du gjør, så må du ikke prate om hvor lenge selskapet har funnets, hvor mange produkter dere har og annen kjedelig fakta informasjon. Det er bla, bla, bla i ørene på en mulig kommende kunde. Og den du prater til føler at du er selvsentrert og ikke interessert i henne.. Men om du isteden kan fortelle hva du hjelper mennesker med å løse for utfordringer, så kan du fange hennes interesse.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

" - Jeg hjelper kvinnelige ledere innen networkmarketing-bransjen til å balansere og organisere privat livet sitt, sånn at de kan tiltrekke seg alle de kundene de trenger, og tjene mere penger. Da kan de oppnå den friheten de ønsker å ha i livet sitt, og få mere tid til familie, reiser og til å pleie sin egen helse..

Det gjør jeg gjennom 1-1 coaching, gruppe-coaching, foredrag, workshops og live event.

Hvis du kjenner noen som har mann og barn, så vet du sikkert hvor mange baller man må ha i luften og hvor trist det kan være for mor å måtte jobbe de første årene med en liten? De fleste ønsker å være hjemme og få oppleve det første ordet eller det første skrittet til sitt barn. Da kan man velge å jobbe innen denne bransjen og frigjøre tid og på den måten tjene penger på å jobbe mere hjemmefra.

Er det noe du skulle ville høre mere om?"

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Eksemplet over viser en måte å markedsføre på, uten å være påtrengende. Her forteller jeg om "et problem" noen kan ha og jeg viser at det finnes løsninger, samtidig som jeg spør om hun vil høre mer.

Isteden for å si :

" - Jeg jobber i en spennende bransje og jeg skulle gjerne ville presentere for deg hva jeg driver med.."

Det leder den du prater til å stille spørsmål.

" -Hva er det du driver med da? Jo, jeg selger xxxxx og tror at dette kunne være noe for deg...

" - Nei takk, det høres spennende ut, men det er ikke nok noe for meg.."

Hører du forskjellen?
Men å kunne markedsføre på den "myke" måten, krever at du vet hvem ideal kunden din er.

Så da trenger du å ha gjort en klientprofil først for å finne det ut. Du kan ikke markedsføre til alle og alle er ikke de rette kundene for deg.

Men det er for et annet innlegg vid et annet tilfelle:)

Lykke og fremgang ønsker jeg deg!
Johanna


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar