mandag 28. mai 2012

3 tips om hvordan du får mer ut av din tid når du jobber hjemmefra .

"Om stress brenner kalorier, da hadde jeg vært en supermodell"


Hvor mange kjenner seg igjen i denne uttalelsen?... Alt for mange skulle jeg tro.

Det er en stor utfordring for oss alle med hjemmekontor uansett om vi har barn eller ikke. Noe større for de som har små barn hjemme enn for oss som har barn på skolen. Da har vi heldige noen timer for oss selv som kan være fokusert på ting som krever at man er uforstyrret. 

Det er viktig at du som har små barn hjemme finner løsninger for deg selv både til uforstyrret kontortid, egen tid tid for eksempel meditasjon og til trening. Du må ha nok energi og være opplagt for å leve det gode livet:).

Mine tips til å få mere gjort er:

1). Koble alt til dine mål. I en periode når du skal jobbe deg opp, er det kjempe viktig at du prioriterer det du skal oppnå. Spør deg selv flere ganger om dagen; "Tar dette meg nærmere mitt mål?". Hvis ikke la det være.

( Bonus tips: La tv:en bli noe du velger når du har tid - ikke la tv:en velge når du har tid..)

"Fokus er det samme som å prioritere" - er mitt favoritt sitat.

2). Du må velge bort tid med venner og de som ikke er i din direkte familie. Dette er ikke egoistisk! Det gjør du nå, for å kunne ha masse tid sammen senere,  når du tjener nok penger for å ha mer fritid. Det er typisk oss kvinner å få dårlig samvittighet når vi sier nei til noen, og det krever trening. Men atter igjen - spør deg om dette tar deg nærmere ditt mål.. Det er for din og dine kjære sin skyld du gjør dette i en begrenset periode.  

Jeg prioriterer tid til mine barn, min kjæreste og mine absolutt nærmeste venner. Jeg har lært meg å si nei litt oftere. Og jeg har forklart for de jeg er glad i, at dette er i noen måneder for å bygge opp mitt firma, for å sikre min og barnas fremtid. 

( Bonus tips: Om du hadde startet en McDonalds restaurant, hadde du da stengt fordi du fikk besøk av venner og familie? Eller hadde de måttet komme på besøk når du var ferdig på jobb for dagen? Dette er en millionbedrift om det er det du ønsker at det skal være. Men du må behandle den som det og ikke som en hobby! )

3). Bruk kalenderen din! Den skal ikke ligge å støve på en hylle. Lag avtaler i de tidene du blokket for å jobbe, sett opp trening i de tidene du blokker for trening og til egen tid. Det kan føles som ditt liv blir veldig stramt, men det eneste det gjør er å gi deg ro og oversikt. All tid som ikke er blokket til jobb, egen tid og trening eller fritidsaktiviteter er den du har til overs til familie og venner. 

( Bonus tips: Lag en en ukeplan der du bruker forskjellige farger til å markere forskjellige tider i "blokker". Rosa til familie, grønn till egen tid og gul til jobbing for eksempel. Da hjelper du ditt underbevisste til å gjøre ting enkelt og oversiktlig :). 

Jeg håper disse tipsene kan hjelpe deg til å få mer ut av din tid!

Lykke og Fremgang ønsker jeg deg!
Johanna






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar