søndag 17. juni 2012

Hvem kan lykkes i MLM? Er det ikke sant at man kan tjene mye penger i denne bransjen?


Starte eget firma eller jobbe med Network Marketing? Eller ta en vanlig jobb?



Jeg har akkurat hatt en diskusjon med min kjære om MLM eller Network Marketing...Han har også jobbet med noen forskjellige MLM-selskaper tidligere, og er en av de som blitt et brent barn som skyr ilden.. Hadde man da, på den tiden, pratet mer om coaching og om at ansvaret for din egen fremgang ligger hos deg selv, så hadde ting kunnet være annerledes..

Men det bilde som oftest males opp er om hvor mye penger man kan tjene og hvor rik man kan bli på kort tid. Og for han så føltes det ut som om han nesten stod å jugde til slutt. Når man innser at ikke alle tjener de store pengene og at mange blir med for å bli rik over natta, men at det er en virkelighet for få, da kan den følelsen lett komme over en.

Min misjon i denne bransjen, som coach for kvinner innen Nettverks Markedsføring og Direktesalg, er å hjelpe kvinner til å se sin mulighet til å kunne skape seg en fremtid, og til å tjene de pengene man trenger, for å kunne velge å leve sitt liv i litt mere frihet en om man har en vanlig jobb og til å kunne starte opp noe eget uten å risikere å tape masse penger.

Men jeg synes det er viktig å ikke gi falske forhåpninger til noen som skal jobbe i denne bransjen.

Mye har blitt ødelagt av de som har brukt nettverks-bransjen til å fungere som et pyramidespill.. Noen har innimellom prøvd seg på å lage selskaper som er designet som et nettverks selskap, men med baktanke om å tjene raske penger. Jeg trenger ikke å nevne noen navn her, men det har skjedd og flere kommer helt sikkert til å prøve seg. Dette er synd!

Jeg har startet opp flere firmaer og det koster mye å starte opp for seg selv. Men jeg har alltid hatt en drøm om å gjøre noe stort og om å tjene mye penger. Så når jeg første gangen hørte om MLM og fikk sirkler tegnet for meg, fikk jeg rett og slett ikke sove! Jeg følte at dette må være den absolutte riktige veien for meg og hele verden å gå. Jeg trodde da at ingen i hele verden kom til å si nei til en sånn mulighet.. Men det har jeg nå flere år senere lært at det er det.. Og det skal det også være.

Alle fyller ikke bensin på ST1 fordi at det er billigst og andre fyller ikke alltid bensin på Statoil fordi at de har den beste servicen..

Vi er forskjellige og vi har forskjellige oppgaver i livet. Alle trengs på den plass man føler at man passer best.. Alle har noe å bidra med der man er..

Men hvem skal begynne med MLM? Og hvem lykkes? Og hva betyr det å lykkes? Kan alle tjene mye penger? Og hva er mye penger?

Mange går med en drøm om å starte med noe eget. Men de fleste tørr ikke å ta skrittet ut. Og mange som tar skrittet ut, overlever ikke mer en 1-3 år. Mange som starter er flinke på den tingen de valgt å jobbe med, men når man starter eget firma så er det mange ting man må kunne. Det hjelper ikke å være verdens beste akupunktør om du ikke kan markedsføring. Vet du ikke hvordan du skal få kunder så går du konkurs til slutt. Du må kunne noe om regnskap, du må være god på kundeservice og du må være god på oppfølging av dine kunder. Og du må være god på å selge deg selv og dine produkter eller tjenester.

De aller fleste er ikke god på noe mer enn den tingen de utdannet seg i og er da nesten dømt til å misslykkes på forhånd.
Og så fort som verden forandres idag innen markedsføring, sosiale medier og innen teknikk med data og mobiler – må man ligge skrittet føre for å lykkes i fremtiden. Den som ikke følger med i utviklingen ramler ut av markedet førr eller senere.

Det jeg ønsker å formidle er at innen Network Marketing har alle muligheten til å kunne skape en flott fremtid for seg selv og sin familie.
Man trenger ikke lager, ikke å lage markedsførings materiale, ikke trenger man å utvikle produkter eller web-sider. Alt er ferdig for deg som «markedsfører» til å bruke.

Men du starter opp ditt eget firma i det «store firmaet» som allerede er der, og som har lagt alt til rette for deg. Du er ikke ansatt og du har ansvar for din egen fremgang.

Det koster deg en brøkdel å starte opp i et Nettverks-selskap i forhold til å starte opp ditt eget firma fra skratch..

Bare den lille Zoo-Butikken i Strømstad, som var mitt første egne firma kostede meg 100.000 Sek å starte opp.

I Network Marketing er den høyeste summen jeg har betalt 5000 kr. Og jeg har aldri tapt de pengene.

Etter Zoo-Butikken satt jeg igjen med en gjeld på ca 50.000 kr. Årsaken var for lite kunnskap om å drive eget og av en stor personlig sorg etter å ha mistet et barn.

Når jeg jobbede i mitt siste nettverks-selskap og gjorde det ganske så bra, jeg fikk både Cruise i Kariben og en topplederweekend på Soria Moria og tjente noen gode summer penger i noen måneder. Det kostede meg ca 1800 å starte. De pengene tjente jeg fort inn igjen. Plutselig blev min mann lam fra livet og ned og livet ble snudd opp ned. Han var på sykehus i ca 5 måneder og jeg var alene med 4 barn og en ny sorg.

Jeg sluttet å jobbe en periode da. Det kunne jeg ikke ha valgt å gjøre med et annet firma som jeg hadde investert mye penger i. Men her hadde jeg en liten investering, som jeg allerede hadde tjent inn igjen og jeg hadde rukket å ha noen fine opplevelser. Men ikke en eneste krone i gjeld.

Jeg mener at alle har en mulighet i Network Marketing bransjen. Det som er viktig er å finne et produkt man liker og kan føle seg trygg på å dele med andre, og så er det viktig å ha en «sponsor» som hjelpe og veileder deg til du kan stå på egne ben.

Her har jeg egentlig mye å si, men det blir et veldig langt innlegg her.. Hjertesaker for meg og det er viktig for oss kvinner å kunne hjelpe hverandre til å lykkes. Jeg brenner for dette og ønsker virkelig at min kunnskap innen å drive eget, network marketing og innen coaching skal bidra til at mange, mange kvinner skal lykkes å ta sitt liv til et nytt nivå!

Så hva jeg mener er en god sponsor, og hvordan en sponsor og hvordan lederne som innehar topposisjonene, skal bidra på en god måte til å hjelpe sitt team til å lykkes - det får bli et annet innlegg.

Men som leder og toppleder har man et ansvar for å coache, veilede og utdanne nye trygge og selvsikre ledere. Hvis man ikke er god på det, og hvis det ikke for hvert seminar står nye ledere på scenen, da har man feilet et eller annet sted på veien med å utvikle nye selvstendige ledere, som i sin tur skal ta dette videre.

Hvis du ønsker å bli en bedre sponsor og ønsker å ta ditt team til neste nivå, så meld deg på gruppecoching «Kvinner i lederskap – Den nye bevegelsen». Prisen er KUN 250 kr per måned! Send en mail til johannawestin2@gmail.com  og meld deg på eller spør etter mer informasjon!

Hvis du er en mellomleder og føler at du ikke kommer deg videre, men du vet at du har masse å gi om du bare får den rette kunnskapen og de rette verktøyene, så meld deg på weekend-seminaret « Din suksess og Loven om Tiltrekning». Du kan komme dit du ønsker på halvparten av tiden om du bare gjør de rette tingene! Send en mail for mer info om kurs, sted og pris!

Lykke og Fremgang ønsker jeg deg!
Johanna 

 




Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar